طريقة عمل الكريب الحلو بشوكولاتة النوتيلا في البيت باسهل طريقه والطعم حكاااااية


طريقة عمل الكريب

طريقة عمل الكريب من اسهل الطرق اللي ممكن تعمليها بسهوله لاولادك دا غير ان تحضير الكريب سريع وسهل والنهارده موقع كل يوم هيقدملك الطريقه الصح والمظبوطه علشان تعمليه لاولادك علشان يستمتعوا بيه .

 

طريقة عمل الكريب

مقادير عمل الكريب الحلو

واحد كوب دقيق

اثنان بيضه

نصف كوب حليب

نصف كوب ماء

ربع ملعقه صغيره ملح

اقرأ ايضاً:

فوائد واضرار الملح

طريقة عمل كيكة الديستابسيتو

اثنان ملعقة كبيره سمنه متذوبة

شوكولاتة النوتيلا

 

طريقة عمل الكريب

 

طريقة عمل الكريب الحلو

الخطوه الاولي :

من السهل جدا عمل الكريب دا علشان الكريب سهل في طريقه تحضيره بما انها بتتحضر في الخلاط اول حاجه هنعملها هنحط اللبن مع مع الدقيق مع البيض مع ملعقة صغيرة فلفل أسود وملعقة صغيرة ملح وهنضرب كل المكونات التي سبق ذكرها في الخلاط علي درجه عاليه وبعدين هنقوم بتصفيه الخليط بمصفاه ناعمه .

الخطوه الثاني :

بعد ما تم تصفيه الخليط جا وقت تسويه الكريب هنجيب مقلاه ونسخنها جيدا علي النار مع وضع قليل من السمن طبعا لابد ان تكون علي نار هادئه وهنقوم بمعايره فنجان صغير من الخليط وهنقوم بوضعه في المقلاه ويجب تحريكها حتي تمتلئ المقلاه بالهليط وياخذ شكل المقلاه الدائري ويتم تركها لمده ثلاثين ثانيه الي ان تاخذ اللون الذهبي الخفيف ثم يتم قلبها الي الوجه الاخر وتركها لمده ثلاثين ثانيه الي ان تاخذ اللون الذهبي الخفيف ايضا ثم قومي برفع الكريب وضعي في طبق خارجي ثم قومي بتكرار العمليه مره اخري اذا اردتي .

الخطوه الثالثة :

بعد عمل عيش الكريب الدائري الشكل هنقوم بوضع عيش الكريب في صحن ثم نقوم بوضع ملعقة كبيرة من الشوكولاتة النوتيلا ثم نقوم بلف عيش الكريب وبالهناء والشفا لكي ولاسرتك .

 

 

 

 

قد يعجبك ايضا
التعليقات
جاري التحميل ...